Smarrig äpplekaka!

Smaksensationer av hög kvalite hade vi minsann igår! Som ni säkert läst har vi ju börjat med matkasse levererad på trappan varannan vecka, vilket jag är jättenöjd med. Plötsligt är det roligt att laga mat igen! Varannan vecka valde vi kanske för att vi den andra veckan ska kunna ha familjefavoriter :) som stuvade makaroner....och stuvade makaroner hahaha. Nåväl igår trodde jag att jag gjort av med recepten för veckan...suck. vad jag letade! Till slut tog jag en rövare och gick ner i pannrummet...och där en meter från att ha blivit aska låg det! Lycka! Så igår kväll blev det rostbiffslock med råstekt potatis och pepparsås. jag ska höra om jag får dela med mig av receptet. Till efterrätt och ja även förrätt bjöd jag på en fantastisk god äpplekaka, det receptet kommer här, för det mina vänner är all idé att prova!

Äppelkaka med citron och kardemumma

125 gr smör el margarin
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron, rivet skal
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Fyllning och garnering

3-4 medelstora äpplen
1 tsk kardemummakärnor
1 msk strösocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter med matfett.

Smält matfettet och låt det svalna.

Rör matfettet med socker, vanilj och citronskal. tillsätt ett ägg i taget och rör mellan varje. Rör ner mjölet blandat med bakpulvret och mjölken. Häll smeten i formen

Skala äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem tätt i smeten. Stöt kardemummakärnorna och blanda med sockret. Strö över äpplena.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen 30-35 minuter.

Servera kakan ljummen eller kall med glass, vaniljsås eller lättvispad grädde smaksatt med vaniljsocker.

Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0